کد مطلب:293530 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

تحقیق نیر عرشی


گفته شد این چهار نهر بزرگ مطابق آیات مباركه مذكوره یكی نهر آب خالص و یك نهر شیریكه لم یتغیر طعمه و یك نهر عسل مصفی و یك نهر دیگر خمر بهشتی است.

حال می خواهیم با بیان علمی واضحتری محور مناسبات این چهار نهر و چهار چشمه تحقیق و به اسرار آن اشاره ای بنمائیم.

اولا باید دانست كه عالم آخرت و بهشت مثل عالم دنیا نیست كه تناسب یا غیر تناسب در خوردن اشربه آن رعایت نشود خوردن اشربه بدون تناسب مزاج در آخرت محال است بلكه تمام خوردنی ها و آشامیدنی های اخروی و بهشتی روی مناسبات و اخلاقیات و سلسله علل است كه نمی تواند غیر این باشد.

اما آب، آب خالص در بهشت اولا آب ماده حیات است در


مكونات لكن آب دنیا حیات ابدی نمی بخشد آب دنیا خیلی دوام بدهد درخت و اشجار را یكسال یا بیشتر و یا كمتر است لكن ماء بهشتی كه (ماء غیر آسن) است حیات ابدی دارد بلكه همیشگی است بدن هر بهشتی و هر آخرتی سرشته از خاك همین دنیا است برای اینكه در طریقه حقه ای كه ما داریم قائل بمعاد جسمانی هستیم چه همین خاك را برمیدارند و بتكامل میرسانند و مولف را رساله مستقله ائیست (در اثبات معاد روحانی و جسمانی از نظر قرآن و برهان و عرفان) پس اصل بدن بهشتی از خاك این عالم است ولی خاك این عالم هرچه باشد و هر چه در تحت قوای طبیعی باقی باشد همیشگی نیست مگر سر دیگری داشته باشد پس باید آب بهشتی بخورد و آب بهشت بریشه این بدن برسد تا این بدن را الی الابد نگهدارد پس فرق این آب بهشتی با آبهای دنیا همین كه آب دنیوی حیات ابدی نمی بخشد ولی آب بهشتی حیات ابدی و سرمدی می بخشد و الی الابد زنده و پاینده نگه میدارد.

این است كه چون آب مقدم بر همه اشیاء است لذا این آب بهشتی در اول انهار ذكر شد (من ماء غیر آسن) كه این اثر حیاتی را دارد.

اما نهر از لبن كه شیر خالص و پاكیزه است علت طبیعی او


این است كه انسان اگر چه در دنیا بزرگ شده و از شیر باز شده است اما نسبت بعالم آخرت طفل تازه است و تربیت و تكامل لازم دارد و همانطوریكه از رحم مادر كه بدنیا آمد شیر لازم داشت اینجا هم كه متولد در آخرت شد و آمد بفضای آخرت شیر لازم دارد لذا باید شیر تناول كند.

اما عسل كه (نهر من عسل مصفی) چون مؤمن و اهل ایمان ذائقه اش در دنیا همیشه بذكر الهی شیرین بوده است.

حضرت سید سجاد علیه السلام در دعای خود در پیشگاه الهی عرض میكرد (الهی اذقنی من حلاوه ذكرك) یعنی خدایا بمن حلاوت و شیرینی ذكر خود را بچشان.

پس چون ذائقه مؤمن بحلاوت ذكر خدا مانوس است و در آخرت هر معنائی بصورت مجسم می شود لذا این حلاوت معنوی باید در آخرت برگردد و منقلب شود بحلاوت صوری و جسمی و از باب تطابق معنی با صورت و تطابق باطن با ظاهر.

اما خمر اثر خمر بهشتی این است كه انسان را از غیر خدا غافل میكند بعكس خمر دنیوی كه انسان را از خدا غافل میكرد اما خمر اخروی سكر عن غیر الله می آورد و انسان را از غیر خدا منقطع میكند.


مؤمن حقیقی و موحد واقعی در دنیا یك سكر معنوی داشته است لذا مخصوص اوست شراب خاص اخروی لذا فرمود (وانهار من خمره لذه للشاربین) كدام لذت بالاتر از این لذت است این است كه این بیان را نه در آب فرمود و نه در شیر و نه در عسل بلكه فقط در خمر بخصوص فرمود (لذه للشاربین) چون این لذت است كه ارزش دارد كه از خود بی خود می شود حتی چنان بی خود می شود كه خدا ملك میفرستد چرا شما از نعم بهشتی ملتذ نمی شوید و لذت نمی برید.

عرض میكنند خدایا لذت وجه كریم تو ما را از هر لذتی بی نیاز كرد (كه چه خوب گفت حافظ قرآن).


(سایه طوبی و دلجوئی حور و لب حوض

به هوای سر كوی تو برفت از یادم)


(و سقا هم ربهم شرابا طهورا)

ساقی این شراب خود ذات پروردگار است


و لذا فرمود (و سقاهم ربهم شرابا طهورا.) مخصوصا پروردگارشان این شراب طهور را بآن سرمستان صهبای وحدت و باده نوشان می عشق و محبت مینوشاند.


رزقنا الله و ایاكم انشاءالله. تفصیل این حقایق در كتاب شراب ربانی كه رساله مستقله است تحت عنوان (شراب ربانی) مندرج است و آنچه در این مقام بر قلم نگارنده جاری و نگاشته شد بمناسبت شراب تسنیم بود كه منبع و سرچشمه آن را ذات اقدس الوهی موهبتا و عنایتا بحضرت فاطمه زهرا (س) دختر حضرت خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) بخشیده و عطا فرموده و گفتیم شراب تسنیم اشرف اشربه بهشتی است و سری است در این هبه الهیه كه لا یعلمها الا الراسخون فی الحكمته و المعرفته. از این جا بیشتر می توان به عظمت و رفعت مقام و مرتبه فاطمه زهرا سلام الله علیها كه ام الائمه بلكه ام ابیهاست آشنا گردید و آن ملكه ملك و ملكت را بمقام نورانیت شناخت و شناختن فاطمه لاهوتی صفات كار آسانی نیست همانطوریكه معرفت اكتناهی بذات صمدی الوهی برای احدی میسر نیست فاطمه مظهر احدیت و صمدیت است و در حقیقت مرات ذات و صفات خدا و آئینه ایزدنماست.

پس در آئینه جمال و جلال فاطمه زهرا سلام الله علیها می توان شهود ذات ذوالجلال و صفات كمالیه خداوند متعال را نمود چنانكه در آئینه وجود پدر بزرگوار فاطمه كه حضرت محمد مصطفی است می توان مظهر اعظم و مجلای اتم ذات و صفات


پروردگار را رویت نمود چنانكه خودش فرمود (و من رانی فقد رای الحق)


(كسی كاو بیند آن زیبا شمائل

بدیدار خدا گردیده نائل)


(نه من گویم كه آن میر مصدق

بگفتار من رانی قد رای الحق)